Friday, 12 July 2024

BAGAIMANA MEMAHAMI MESEJ EMOSI DALAM KOMUNIKASI

 

MEMAHAMI MESEJ EMOSI DALAM KOMUNIKASI


BENTUK MESEJ KOMUNIKASI

Apabila kita berkomunikasi , kita sebenarnya menghantar mesej kepada orang lain dan kita mengharapkan mesej kita diterima dan difahami oleh orang lain.  Mesej yang kita cuba hantar boleh dalam bentuk ;

1. Maklumat
2. Arahan
3. Pandangan atau idea
4. Pengalaman
5. Perasaan atau emosi

Untuk mesej dalam bentuk perasaan atau emosi, kita mungkin hendak tahu bagaimana mesej emosi ini difahami dan ditafsirkan oleh penerima atau orang lain.

MEMAHAMI MAKNA MESEJ EMOSI

Umpamanya jika seseorang itu marah, kecewa, takut, sayang, bimbang, benci, gembira dan sebagainya, sebagai penerima bagaimana kita hendak mengesahkan mesej emosi yang sedang disampaikan oleh orang itu kepada kita.

Dalam hubungan ini Dr. Albert Mehrabian telah mengemukakan satu formula 7-38-55. Formula ini menjelaskan bahawa makna bagi mesej emosi dalam komunikasi interpersonal dapat dilihat atau ditafsirkan ;

7 % dalam tutur kata ( spoken words )

38 % dalam suara dan nada ( tone of the voice)

55 % dalam bahasa badan ( body language )

Ini bermakna emosi marah ( sebagai contoh) dapat kita kesan hanya sebanyak 7 % sahaja melalui tutur kata atau perkataan yang diungkapkan, 38 % dari nada suara yang digunakan oleh seseorang ketika mengungkapkan perkataan yang membawa maksud kemarahan.  Misalnya nada suaranya  tinggi, keras, menjerit, menengking dan yang seumpamanya. Manakala 55 % mesej kemarahan itu dapat dilihat dari bahasa badan yang dizahirkan ketika seseorang itu marah, misalnya memek muka yang garang, menggenggam tangan, mengarahkan jari telunjuk, menghentak kaki, menghempas meja dan sebagainya.

Di sini kita dapati bahasa badan ( bentuk komunikasi bukan lisan) memberikan petujnjuk yang besar dalam kita membuat tafsiran mesej emosi yang cuba disampaikan oleh seseorang dalam sesuatu komunikasi interpersonal. Begitu juga petunjuk dari nada suara.

Bukti yang jelas selalu kita perhatikan bagaimana anak bayi yang berusia 3 atau 4 bulan tiba-tiba sedih atau menangis apabila ibunya mengerutkan wajah dan mengeluarkan nada suara yang tinggi walaupun bayi tersebut belum boleh memahami tutur kata yang diungkapkan oleh ibu.

RUMUSAN

Apabila kita bercakap atau berkomunikasi dengan seseorang secara  sedar atau tidak sedar, kita sebenarnya menyampaikan mesej emosi kepada  orang lain, sama ada emosi itu berbentuk positif atau negatif, Mesej emosi ini sangat mudah dikesan oleh orang lain melalui nada suara dan bahasa badan yang kita zahirkan.

0 comments:

Post a Comment

 

Pak Sudir Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting