Wednesday 23 August 2023

KEPENTINGAN PENGURUSAN MASA




Semua orang tahu bahawa masa adalah aset yang sangat berharga dalam kehidupan manusia. Terdapat 6 sebab mengapa masa perlu diurus dengan baik dan berkesan jika kita ingin pencapaian yang cemerlang dalam pelajaran, kerjaya dan kehidupan.

1. MENINGKATKAN KECEKAPAN TUGAS

Pengurusan masa penting bagi meningkatkan kecekapan seseorang dalam menjalankan sesuatu tugas. Kecekapan atau efisien ini merujuk jumlah masa yang pendek digunakan tetapi memberikan hasil yang optimum. Misalnya jika anda dapat menyiapkan suatu tugasan yang diberikan pensyarah dalam masa 2 jam dan bila diperiksa , anda dapat A+ berbanding dengan rakan anda yang juga dapat A+ tetapi menyiapkan tugas yang sama dalam masa 4 jam. Dalam hal ini anda dikatakan lebih efisien daripada rakan anda tadi.


2. MENYIAPKAN TUGAS MENGIKUT WAKTU YANG DITETAPKAN

Hanya orang bijak dan pandai mengurus masa dengan berkesan sahaja yang dapat menyiapkan sesuatu tugas yang diberikan dalam waktu yang ditetapkan. Memang semua tugas yang ada unsur penilaian perlu disempurnakan dalam jangka masa tertentu, selain dari kemahiran-kemahiran tertentu yang diperlukan untuk menyiapkan tugas tersebut anda juga perlu menguasai teknik pengurusan masa yang baik dan efektif.


3. MENINGKATIKAN TAHAP PENCAPAIAN, KUALITI DAN PRODUKTIVITI

Jika kita pelajar, kita selalu hendak skor A. Jika kita pekerja, kita hendak penilaian prestasi tahunan lebih dari 90. Jika kita usahawan, kita hendak untung banyak. Ini semua hanya dapat direalisasikan jika kita berjaya mengurus masa secara berkesan. Baik kita belajar, bekerja atau berniaga, semua melibatkan masa. Masa adalah salah satu sumber yang perlu diurus.


4. MENGURANGKAN GANGGUAN DAN LEBIH FOKUS TERHADAP TUGAS

Pengurusan masa yang baik akan membantu anda untuk lebih fokus terhadap apa yang anda hendak lakukan kerana anda akan hanya mengutamakan perkara-perkara yang penting apabila menjalankan tugas atau belajar. Manakala perkara yang kurang penting anda abaikan, dengan cara ini anda sebenarnya dapat mengurangkan gangguan yang tidak diingini. 


5. MENGURANGKAN KONFLIK, STRES DAN KEBIMBANGAN

Ramai orang stres atau bimbang disebabkan faktor masa. Pelajar stres apabila banyak tugasan perlu disiapkan. Pekerja stres apabila banyak projek perlu disempurnakan dalam masa yang ditetapkan. Bagi orang yang tidak boleh mengurus masa dengan baik, lazimnya stres tidak dapat dielakkan dan ada ketikanya boleh membawa kepada konflik antara dua pihak atau lebih. Sebaliknya bagi orang yang bijak mengurus masa, stres, kembimbangan dan konflik dapat dikurangkan ke tahap yang minima.


6. KESEIMBANGAN ANTARA TUGAS DAN KELUARGA.

Belajar penting. Bekerja penting. Berniaga penting. Akan tetapi kehidupan keluarga juga sama penting jika kita ingin kebahagian hidup. Ada orang cemerlang dalam kerjaya tetapi kecundang dalam kehidupan keluarga. Tentunya anak-anak akan rasa terkesan. Justeru masa bekerja dan masa bersama keluarga perlu diseimbangkan. Ini hanya dapat dilakukan jika kita bijak menguruskan masa secara berkesan di tempat kerja dan di rumah. 



SALAM MOTIVASI.

Pak Su.

0 comments:

Post a Comment

 

Pak Sudir Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting