Thursday 24 August 2023

TEKNIK SMART PENGURUSAN MASA

 


Dalam tajuk kemahiran pengurusan masa, pak su ada bincang tajuk kecil tentang penetapan matlamat. Kali ini kita cuba lihat pula bagaimana hendak membina matlamat yang jelas agar pengurusan masa menjadi lebih efektif. 

Setiap matlamat yang kita hendak bentuk perlu memenuhi ciri-ciri SMART untuk menjadikan tindakan-tindakan kita mengarah kepada pencapaian yang dikehendaki.

1. SPECIFIC ( Jelas dan tepat)

Matlamat hendaklah bersifat 'specific' iaitu jelas, tepat dan khusus tentang apa yang kita hendak capai dalam melakukan sesuatu. Jika kita seorang pelajar, kita perlu membuat matlamat seperti menetapkan CGPA sebagai sasaran untuk semester ini atau yang mengambil SPM , anda hendak skor A semua subjek, misalnya. Dengan matlamat yang jelas ini , barulah anda akan menggunakan masa secara terancang dalam melakukan semua aktiviti-aktiviti pembelajaran demi mencapai impian anda itu. 

Bagi seorang pekerja, mungkin markah prestasi tahunan menjadi sasaran utama. Manakala bagi seorang usahawan, hasil jualan menjadi ukuran matlamatnya.


2. MEASURERABLE (Boleh diukur)

Matlamat hendaklah dalam bentuk yang boleh diukur supaya senang anda menilai tahap pencapaian. Jika anda belum mencapai sasaran 100%, anda masih boleh mengkaji sebab-sebabnya dan mancari jalan untuk meningkatkan usaha dan motivasi diri. Sebagai contoh, semester ini saya hendak capai CGPA 3.8, atau saya hendak 10 A+ dalam SPM tahun ini. Jika dalam peperiksaan pertengahan tahun anda baru dapat 9 A dan 1 B+, anda masih boleh memikirkan strategi-strategi baharu, melipatgandakan usaha, membuat lebih banyak latihan dan sebagainya untuk mencapai sasaran sebenar anda.


3. ACHIEVABLE ( Boleh dicapai)

Matlamat hendaklah dalam keupayaan anda untuk mencapainya. Misalnya jika markah matematik anda sekarang ialah 50, anda mungkin meletakkan matlamat atau sasaran 70  untuk jangka masa pendek. Anda perlu membuat perubahan-perubahan seperti dalam teknik atau cara  belajar yang lebih berkesan, lebih fokus, lebih banyak ulangkaji, lebih banyak latihan menjawab soalan peperiksaan, motivasi belajar yang lebih tinggi dan sikap yang lebih positif. Sekiranya dengan peubahan ini, anda dapat capai markah 70, maka untuk seterusnya , anda boleh menetapkan sasaran baharu, mungkin 90  markah. Usaha dan tindakan anda juga perlu lebih baik dari sebelumnya.


4. RELEVANT ( Bersesuaian)

Anda juga perlu realistik, apakah matlamat yang ditetapkan itu bersesuaian dengan tahap kemahiran, motivasi diri, disiplin diri serta sikap anda sekarang ? Jika kita jenis MALAS, tentulah hendak skor A , sesuatu yang kurang realistik. Dalam hal ini anda perlu tahu tahap kemahiran belajar yang sedang anda amalkan, tahap motivai belajar anda sekarang, tahap sikap terhadap pembelajaran. Jika kita boleh gunakan skala 0 -10, di tahap manakah anda sekarang. Jika tahap kemahiran belajar anda pada skala 6, maka sasaran untuk skor B mungkin relevan buat masa ini. Namun setelah mengikuti kursus Teknik Belajar, anda menjadi lebih mahir dan kompeten, maka sasaran A boleh diambil kira.


5. TIME FRAME ( Ketentuan masa)

Matlamat hendaklan mengambil  kira  ketentuan masa sesuatu usaha atau tindakan hendak dilakukan. Misalnya dalam masa 3 bulan,  kita hendak mengingkatkan markah matematik dari 60 kepada 80. Jadi 3 bulan itu menjadi ketentuan masa untuk kita mengambil segala tindakan yang perlu dari berbagai aspek bagi mencapai impian tadi. Kita juga boleh memecahkan tempoh 3 bulan tadi kepada beberapa fasa, misalnya 1 bulan pertama, 1 bulan kedua, 1 bulan katiga. Bagi setiap fasa masa ini , kita boleh membuat penilaian akan kelemahan-kelemahan yang perlu diperbaiki bagi melonjakkan tahap pencapaian semasa.


Teknik SMART ini, jika anda amalkan , ianya dapat mengelakkan anda dari terperangkap dengan matlamat yang umum atau kabur, yang selalunya ,menjadikan kita kurang bermotivasi dalam melakukan sesuatu. Bayangkan jika anda naik teksi, pemandu tanya, " Encik hendak ke mana ? ", Anda jawab ," Saya hendak ke Utara " Bolehkah anda sampai ke destinasi yang hendak dituju ? Hemmm , sendiri jawablah...


SALAM MOTIVASI


pak su

0 comments:

Post a Comment

 

Pak Sudir Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting