Friday 25 August 2023

TEKNIK TO-DO LIST PENGURUSAN MASA

 


Teknik senarai tugas atau TO-DO LIST ini merupakan satu kaedah yang sangat berkesan dalam pengrusan masa.  Ini kerana dalam senarai ini anda dapat melihat dengan jelas segala butiran aktiviti atau tugasan yang anda perlu lakukan, sekali dengan catatan tarikh perlu disiapkan, markah dan status kemajuannya.


CARA MENYEDIAKAN

Katalah anda ada beberapa tugasan atau projek yang perlu disiapkan dan dihantar kepada pensyarah mengikut tarikh yang ditetapkan. Apa yang anda perlu buat adalah;

a. Gunakan kertas A4

b. Buat 5 lajur (column)  dan tulis tajuk kecil seperti dalam gambarajah di atas.

c. Masukkan semua tugasan atau projek serta catitkan tarikh hantar dan markah

d. Tampal senarai tugas ini di papan kenyataan bilik study anda, jangan lupa selalu tengok

e. Sekiranya tugasan itu telah siap dan dihantar, tandakan / pada lajur status.


KEBAIKAN

Teknik TO-DO LIST ini sangat membantu anda untuk sentiasa memberi perhatian berat akan faktor masa. Semua tugasan perlu disiapkan dan dihantar mengikut tarikh yang ditetapkan oleh pensyarah. Anda juga boleh merancang dan memperuntukkan jumlah masa yang sesuai bagi setiap tugasan. Dengan cara ini anda dapat mengelakkan diri dari membuat kerja di saat akhir atau lewat menghantar tugasan.

Apabila pada bahagian status, anda tandakan /, anda akan berasa lega dan ini dapat mengurangkan beban stres. Anda merasa lebih yakin untuk menyiapkan tugasan yang seterusnya. Betul tak ?


CARA LAIN

Selain cara manual, anda juga boleh menyediakan senarai tugas /To-Do List ini di dalam telefon bimbit anda. Anda boleh muat turun To-Do List Apps ini dari play store. Terdapat berbagai jenis, pilih yang anda suka. 


Bagi pak su, lebih baik anda sediakan kedua-duanya  sekali. Ini kerana setiap satu ada kelebihannya. Apa pun, yang penting teknik ini menjadi PERINGATAN  bagi kita untuk sentiasa menggunakan masa secara bijaksana dan berkesan dalam usaha untuk mempertingkatkan pencapaian kita dari masa kesemasa.

Pak su doakan anda terus berjaya dan cemerlang.


SALAM MOTIVASI







0 comments:

Post a Comment

 

Pak Sudir Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting