Friday 25 August 2023

TEKNIK SENARAI SEMAK PENGURUSAN MASA

 


Teknik senarai semak aktiviti juga merupakan satu kaedah pengurusan masa yang sangat berkesan terutama jika kita hendak melakukan sesuatu program yang melibatkan banyak perkara dan dalam jangka masa yang panjang. Adalah sukar bagi kita untuk mengingat banyak perkara tanpa melakukan sebarang catatan.

PENGALAMAN

Ketika di Universiti dahulu pak su sangat aktif dalam Persatuan Mahasiswa, pernah sebagai Setiausaha Agong dan Presiden. Banyak program besar yang pernah pak su anjurkan. Pak su selalu gunakan teknik senarai semak aktiviti bagi membantu pak su mengurus masa dengan baik. Maklumlah, akademik pun kena jaga.


CARA MENYEDIAKAN

Bagi penganjuran program yang besar banyak perkara yang perlu kita laksanakan mengikut peringkat, dari penyediaan kertas kerta program hinggalah penyediaan laporan program. Seperti dalam gambarakah di atas, anda perlu senaraikan semua aktiviti kecil mengikut peringkat, nyatakan bilangan, tarikh perlu disiapkan dan status kemajuannya. Jangan lupa, tampal senarai semak aktiviti ini di papan kenyataan bilik study anda.


KEBAIKAN

Teknik ini membantu kita untuk melihat secara keseluruhan apa yang perlu disiapkan secara berperingkat dan jumlah masa yang diperuntukkan. Dengan cara ini kita tidak akan terlepas pandang aktviti-aktiviti yang perlu disempurnakan dalam sesuatu program. Ia juga mendisiplinkan diri kita untuk sentiasa peka dan menggunakan masa secara bijak dan berkesan.



Anda juga boleh menggunakan teknik senarai semak ini bagi menyiapkan tugasan pensyarah. Ini kerana sesuatu tugasan, terutama yang panjang dan markah tinggi, banyak perkara yang perlu dilakukan sebelum tugasan atau projek boleh dihantar kepada pensyarah.

Seperti dalam gambarajah di atas, pak su pernah sediakan kertas kerja ini, lebih kurang 40 muka surat dan markah 20 %. Ini kalau tak hantar, confirm tak boleh dapat A.

Berdasarkan senarai semak tugasan ini, kita dapat membahagikan masa yang bersesuaian mengikut aktiviti 1,2.. hingga 7. Kita juga akan dapat pastikan yang kertas kerja akan dihantar mengikut tarikh yang ditetapkan oleh pensyarah. Maksudnya kita dapat mengurus masa dengan bijak dan berkesan.

Dengan 2 contoh di atas, pak su harap anda semua mudah faham. Jangan faham sahaja, lepas ini kena buat. Buat,  jangan tak buat.


SELAMAT MAJU JAYA


PAK SU







0 comments:

Post a Comment

 

Pak Sudir Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting