Monday, 13 June 2011

PANDUAN MEMILIH KURSUS DI UNIVERSITI

MEMILIH KURSUS DI UNIVERSITI

Setiap tahun ratusan ribu pelajar mengambil peperiksan SPM. Sebahagian besar pelajar bercadang melanjutkan pelajaran di peringkat diploma, matrikulasi dan sijil bergantung kepada keputusan SPM , institusi pengajian dan kursus yang menjadi pilihan. Kursus-kursus yang ditawarkan pula banyak dan adakalanya sebahagian pelajar merasa sukar hendak memilih kursus yang ditawarkan. Lebih menyulitkan apabila keputusan SPM di tahap sederhana. Jika keputusan kita rendah, kita mungkin untuk memilih kursus di peringkat sijil atau pra-diploma. Jika keputusan  cemerlang hampir semua kursus layak bagi anda. Memang semua kursus di univeriti dan kolej ada syarat kelayakan umum dan syarat kelayakan khas. Untuk memungkin anda mendapat tempat, anda perlu memenuhi kedua-dua syarat tersebut.

Sebagai contoh, katalah anda mendapat A dalam semua subjek kecuali Bahasa Inggeris anda hanya lulus tanpa kepujian. Walaupun syarat umum 5 kredit mencukupi untuk memohon kursus diploma tetapi sebahagian kursus memerlukan kredit atau kepujian dalam BI dan sebahagian kursus hanya memerlukan lulus sahaja dalam BI. Misalnya kursus Diploma Perakaunan dan Diploma Pengajian Perniagaan memerlukan kredit yang baik dalam BI manakala kursus Diploma Kejuruteraan boleh menerima pelajar yang lulus ( tanpa kredit) dalam BI.

Begitu juga subjek lukisan dan matematik juga menjadi syarat khas dalam kursus tertentu yang memerlukan kemahiran tinggi dalam subjek tersebut. Oleh yang demikian anda  perlu faham mengapa anda mengambil subjek tertentu di peringkat SPM dan apa hubungannya dengan pilihan kursus yang anda inginkan selepas SPM. Pernah Pak Su ditemui oleh seorang pelajar yang mendapat A dalam 8 subjek dan gagal BI dalam SPM. Tidak ada satu kursus pun yang beliau layak pohon di sebuah IPT yang Pak Su tahu  kelayakan minima BI sekurang-kurang lulus bagi sebahagian kursus. Pelajar tersebut sebak dan menangis di depan Pak Su. Pak Su  pun turut sedih dan simpati. Pak Su selalu pesan kepada calon SPM , tolong jaga 3 subjek keramat  iaitu BM, BI dan Matematik, anda perlu dapat kredit untuk lebih selamat dan jaga 2 subjek lagi yang berkaitan dengan kursus yang ingin anda  pilih di IPT atau kolej.

PANDUAN UMUM

Kelayakan

Hampir semua kursus diploma memerlukan syarat 5 kredit dalam SPM dan lebih dari 5 kredit di peringkat matrikulasi. Bahkan lebih banyak kredit atau gred A akan membuka peluang lebih cerah untuk mendapat tempat. Ini kerana anda berdepan dengan saingan daripada rakan SPM yang mendapat keputusan lebih cemerlang. Subjek khusus yang berkaitan dengan kursus pilihan selalunya akan menentukan sama ada kita dipilih atau tidak. Lihat beberapa contoh berikut di mana jika anda mendapat A atau kredit yang baik dalam subjek khusus akan memudahkan anda mendapat tempat.

Kita lihat subek khusus dan kursus  pilihan yang sesuai;

Bahasa Malaysia         
Hampir semua kursus diploma /matrikulasi memerlukan kredit dalam BM.

Bahasa Inggeris                              
Semua kursus yang menggunakan kemahiran bahasa yang tinggi memerlukan keputusan BI yang cemerlang. Misalnya kursus Perakaunan, Pengurusan Perniagaan, Undang-undang, Lingguistik, Komunikasi, Perubatan, Pergigian, Farmasi, Perbankan, Kewangan, Pengurusan Pejabat , Ekonomi, Pengurusan Maklumat, Pengurusan Sumber Manusia, Hubungan Antarabangsa,

Matematik                 
Semua kursus yang menggunakan kemahiran mengira yang tinggi seperti Perakaunan, Perbankan, Kewangan, Pengurusan Perniagaan, Sains Aktuari, Sains Komputer, Ukur Bahan, Pengurusan Hartanah,

Matematik Tambahan,  Fizik dan Kimia            
Kursus-kursus Kejuruteraan seperti Kejuruteraan Awam, Mekanikal, Elektrik dan Kimia.

Biologi, Kimia dan  Matematik
Kursus Perubatan, Pergigian, Farmasi, Sains Kesihatan, Sains Gunaan,
Lukisan                      
Kursus Seni Bina, Hiasan Dalaman, Seni Landskap, Seni Reka danSeni Lukis, Grafik, Fotografi, Bangunan,

Perakaunan, Ekonomi  dan  Perdagangan
Kursus-kursus Perakaunan, Pengurusan Perniagaan, Ekonomi, Perbankan, Kewangan,

Bahasa Arab, Pengetahuan Agama  Islam
Kursus-kursus Agama seperti Syariah, Usuluddin, Al-Quran dan As-Sunnah, Bahasa Arab, Tafsir, Hadis  dan lain-lain kursus berkaitan dengan agama

Pak Su tidak dapat hendak menyenaraikan semua kursus, bagaimanapun anda boleh melayari laman web Universiti dan Kolej serta pergi ke menu  Fakulti, Program dan lihat syarat kelayakan.

Minat

Dengan kelayakan yang baik atau cukup sahaja belum membolehkan anda memilih kursus dengan betul dan tepat. Anda perlu mengambil kira faktor minat. Minat penting kerana ia boleh menyebabkan anda fokus, memberi tumpuan sepenuhnya, seronok dan berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk mencapai keputusan yang terbaik dalam bidang kursus yang anda ikuti. Minat merujuk kepada kecenderungan, kesukaan, kegemaran, keseronokan anda dalam melakukan sesuatu. Jika anda berminat mendaki gunung, anda akan berusaha sedaya upaya dengan penuh yakin untuk sampai ke puncak walaupun anda berdepan dengan berbagai cabaran.

Ramai pelajar gagal untuk menamatkan pengajian di universiti kerana mereka memilih kursus yang sebenarnya mereka kurang minat. Bahkan ada pelajar perubatan yang berjaya menamatkan pengajian tetapi tidak mahu menjadi seorang doktor. Pelik juga ya ! Itulah sebabnya anda perlu benar-benar faham apakah minat anda sebenarnya. Anda perlu ada maklumat yang luas dan mendalam tentang sesuatu kerjaya yang anda minati, ini kerana ia ada kaitan yang langsung dengan kursus yang hendak ambil. Misalnya jika anda meminati bidang guaman, anda perlu faham apakah kerja atau tugas seorang peguam, budaya kerjanya, tempat dan suasana kerja, pendapatan, cabaran-cabaran, ciri personaliti yang sesuai sebagai peguam, peluang meningkatkan kerjaya, peluang untuk membuka perniagaan sendiri dan sebagainya. Banyak cara yang boleh anda lakukan untuk mendapat maklumat tersebut misalnya dengan menonton rancangan TV yang berkaitan dengan kerjaya seorang peguam, hakim atau kes-kes mahkamah. Jika ciri-ciri personaliti anda menepati ciri seorang peguam atau hakim dan anda memang meminati bidang kerjaya ini, maka bolehlah anda membuat keputusan untuk memilih kursus undang-undang.

Anda juga boleh mengambil ujian minat kerjaya untuk mengesahkan adakah minat anda itu boleh dipercayai. Berjumpalah dengan kaunselor anda, Pak Su yakin mereka boleh membantu anda dengan baik. Anda juga boleh mengambil ujian minat secara online dalam internet dan membincangkan hasil ujian dengan kaunselor untuk kepastian.

Bakat

Bakat merupakan ciri-ciri istimewa , luar biasa atau dorminan yang ada pada diri seseorang. Ada setengah bakat diwarisi dan ada juga yang dipelajari. Lazimnya orang berbakat dalam sesuatu bidang juga meminati bidang itu. Bakat melukis, mengira, berpidato, bersukan, menyanyi, main alat muzik, berkarya, kepimpinan, mereka cipta dan sebagainya adalah di antara bakat yang ada pada diri anda. Cuma tahapnya mungkin berbeza. Ada yang berbakat besar dalam berpidato sehingga mewakili sekolah, daerah, negeri  atau negara dalam pertandingan pidato. Kepetahan dalam berhujah ini amat sesuai dengan kursus undang-undang. Begitu juga jika anda ada bakat melukis, anda akan lebih berjaya dalam kursus seni bina berbanding dengan mereka yang kurang bakat melukis.

71 comments:

Anonymous said...

Asalamualaikud pak sudir,saya plajar lpsn spm 2012 yg lepas..saya minat kejuruteraan kimia..bgaimana jika keputsan kurg cemrlg tp saya nak melnjutkn pljrn dlm bidang ni..saya ambil matpljrn bm,bi,sjrh,agma,math,lukisn kejuruteraan,fizik,kimia,add math,p.sni visual..trima kasih

paksudir on 16 January, 2013 22:27 said...

Wassalam. Apa-apa pun bidang yg nak kita ceburi, pastikan subjek-subjek yg berkaitan dengan bidang itu kita dpt result yg baik.Ini adalah asas untuk kita boleh teruskan pengajian, bukan sekadar minat sahaja.Mudah-mudahan dpt result bagus. pak su

Anonymous said...

Assalammualaikum pak sudir, saya pun bermint dgn chemical engineering. ape sub yg perlu sy pling kene skor?

Atikah Kahar on 13 December, 2013 20:05 said...

Pak sudir.. bagaimana dgn kos hotel management atau kos kulinari.. kedua2nye perlu subjek BI kredit.. Tapi sy cukup2 lulus je dapat D.. jd xboleh la ambil salah satu dr kos tersebut. :'(

paksudir on 19 December, 2013 20:25 said...

1. Untuk kursus chemical engneering perlu ada kredit yg baik dalam Add Maths, Kimia, Fizik dan kalau boleh English pun kena baik sebab banyak buku di U semuanya dalam BI.

2. Bagi Kursus Hotel Mgt atau Kulinari atau lain-lain kursus perhotelan dan pelancongan , memang BI sangat penting sebab industri ini banyak menggunakan BI. Cubalah mohon , mana tahu ada rezeki.

eman said...

Assalam pak sudir . Di sekolh saya ade masalah . 3 kelas prinsip perakaunan di sekolh saya tnpa matematik tmbhn. bkn salahkn pelajar tp pihak sekolh yg kuatkuasakn mcm nie . Hnya sekolh saya shj xambik addmath . Org kata peluang lnjutkn pljrn ke ipt atau ipts sangat tipis tnpa addmath .

Anonymous said...

Salam...pak sudir......saya minat diploma sains pertanian dan berkenaan tentang pertanian lah.....tapi matker..aya D..adakah saya akan diterima walaupun kelayakan math C....
Adakah diterma walaupun wat rayuan...

Pak sudir.....berikan lah cadangan course di ipta yg kurang menggunakan kira2 or kelayakan yg matematik D ker

wan azry on 12 October, 2014 22:52 said...

As salam pak sudir,apakah kelayakan yg diperlukan untuk mengambil bidang seni visual?dan dimanakah sya boleh melanjutkan pelajaran?

Anonymous said...

Saya juga mohon pak sudir jelaskan ttg ini. Perakaunan + addmath 1kelas shj. Apa nasib masa depan anak2 ini. Tiada penjelasan kpd anak di sekolah.

Anonymous said...

Nak tanya kalau nak amek bidang ekonomi/perniagaan kena amek add math ke?

Anonymous said...

Sye minat dlm kos hotel management,apakah mata pelajaran yang sye kena skor

Anonymous said...

Salam,saya kredit dlm bm,bi,sains tetapi kecuali matematik ..apa bidang yg tidak memerlukan kredit mt??

Anonymous said...

Salam kredit sya 2.boleh ke sambung belajar? Dan bidang ape yg sesuai?

Mohd Firdaus on 04 March, 2015 12:24 said...

salam paksuder. saya mendapat keputusan A dalam bm,bi,maths dan sej. manakala, mendapat C dalam addmaths dan bio dan mendapat D bagi fizik dan chemistry. apa yng perlu saya buat?

KUALA Boy on 19 March, 2015 00:56 said...

Salamualaikum pak su.saye tahun ni akan mengambil SPM..insya allah kalau dapat result yang baik saye memang berminat untuk mengambil kursus seni bina ni..lagipun memang saya minat bab bab melukis ni..cuma saya nak bertanya kepada pak su apekah subjek subjek penting yang perlu kite skor tinggi untuk mendapatkan bidang seni bina ni..saya adalah pelajar aliran sains sukan dan ada mengambil mata pelajaran reka cipta..adekah reka cipta juga penting untuk mengambil kursus seni bina..

Nurul Affiqah on 20 March, 2015 00:09 said...

Result spm bi saya tak kredit. Saya risau klu x dpt upu or matrik. Bole kasi pendapat x? Pleaseee

Anonymous said...

Boleh tak saya menlanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan tetapi saya tiada biologi tetapi saya ada kimia,fizik dan matematik tambahan?? Keputusan SPM saya ialah 6A 3B

nazatul amirah on 10 April, 2015 13:33 said...

macam mana dengan lepasan STPM pak sudir ?

nazatul amirah on 10 April, 2015 13:33 said...

macam mana dengan lepasan STPM pak sudir ?

Aisyah Natasha Mohd Sabri on 02 June, 2015 11:33 said...

saya tak amik fizik , tapi nak amik kejuruteraan boleh ke ?

Fazira Fazli on 01 July, 2015 17:19 said...

Kalau nak sambung belajar bidang seni lukis / bidang muzik tapi maths dpt G dlm spm.. kat mana yg layak dpt smbung blaja?

Azrol Hammejah on 01 November, 2015 15:08 said...

aslm... nak tanya kalau lpasan stpm nk mohon masuk degree, sbjek matematik masih diambilkira ke ? walaopon memohon kursus yang tidak melibatkan pengiraan spt kursus sejarah ?

Unknown on 04 November, 2015 04:19 said...

assalammualaikum . saya ni kurang meminati bidang sains . masa sekolah dahulu saya mengambil subjek geo . ekonomi asas . sains biasa . bidang apa ygvsesuai dengan saya ? . saya cuma kurang meminati fizik . jika saya mengambil kejuruteraan awam adakah ia akan membantu saya ?

syasalleh on 16 November, 2015 16:11 said...

Assalamualaikum..saya dalam dilema dan memerlukan nasihat..saya pelajar diploma ukur bahan dan saya rasa saya kurang minat dgn course ini. Saya ambil sbb yg encik kata saya dpt 8a tp 1d d itu bahasa inggeris..jadi hanya ukur bahan yg saya dpt waktu upu..jadi boleh ke saya ingin menukar bidang lain yg saya minati dalam pendidikan dan perniaagaan..adakah saya masih ada peluang untuk mengubah minat saya..harap dpt membantu saya..

hamba Allah on 22 November, 2015 11:48 said...

Assalamualaikum, pak sudir. Saya pelajar sekolah sains, boleh ke saya nk ambil bidg agama sewaktu di universiti nanti? Sbbnye...saya x ade exam b.arab.

Anonymous said...

Saya lepasan spm & saya sangat meminati subjek mathematics.pada pendapat paksudir, jurusan apakah yg sesuai saya ambil jika nk sambung belajar?

Fatin Hanani on 01 January, 2016 18:01 said...

Assalamualaikum. Saya berminat untuk menjadi doktor pakar bedah. Akan tetapi saya tidak mengambil subjek fizik. Hanya bio dan kimia sahaja saya ambil. Jadi, Boleh ke saya menjadi pakar bedah? Mohon diberikan penjelasan.

Anonymous said...

assalamualaikum pak sudir.. bidang apakah dan universiti apa yng bleyh saya belajar klau saya drop matematik tambahan ..saya harap pak sudir dapt membantu saya.. terima kasihh . saya spm taun niey..

izza arifa on 16 February, 2016 20:29 said...

Salam pak sudir.saya pljar lpsn spm 2015.skrng tngah tnggu kputsan spm.sya skrng buntu sbb x thu nk pilih program pengajian apa.sya minat nk jdi guru prasekolah atau nak jdi guru agama sbb sya sklah sma.hrap dpt bntu dngan memberikan pndapat tntng pmilihan tntng program pngajian di ipta.boleh email di izza.arifa@gmail.com

izza arifa on 16 February, 2016 20:34 said...

Salam pak sudir.saya pljar lpsn spm 2015.skrng tngah tnggu kputsan spm.sya skrng buntu sbb x thu nk pilih program pengajian apa.sya minat nk jdi guru prasekolah atau nak jdi guru agama sbb sya sklah sma.hrap dpt bntu dngan memberikan pndapat tntng pmilihan tntng program pngajian di ipta.boleh email di izza.arifa@gmail.com

Muhammad Irfan on 03 March, 2016 16:20 said...

Salam saya lepasan Spm 2015..dpt 7a 2 d ..bi saya dan add math d...hm kursus mna yg saya layak..saya budak akaun

Anonymous said...

Salam, saya lepasan Spm 2015. Apa jurusan yg sesuai kalau:
BM: A
BI: A
Tassawur: A-
MM: B+
Saya x tahu nak mbik kursus apa...

Oppo Sims on 05 March, 2016 06:59 said...

Salam,kalau lepasan matrikulasi akaun layak ke memohon ijazah sains matematik???

Anonymous said...

Assalamualaikum.. result SPM saya hanya dapat 4 kredit (BM A- , BI B , Sains B+ , PAI C+) . Sejarah dan Matematik saya hanya dapat gred Lulus sahaja. Prinsip Perakaunan dan Eko. Asas saya bergred Lulus, manakala Addmath saya Gagal . Adakah saya layak untuk memohon Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak / Diploma Pengurusan Hotel & Katering?? Boleh cadangkan di mana tempat yg menawarkan dlm jurusan tersebut? Terima Kasih.

Anonymous said...

Cuba check dekat link imasscu sbb mostly ,uni nk bi kredit..all the best

Anonymous said...

Kejuruteraan sgt mnjurus kpd fizik n addmath apetah lagi kjuruteraan awam

Unknown on 28 May, 2016 02:31 said...


Pak sudir saya merupakan pelajar lepasan spm dan mendapat kputusan 3a dlm subjek sejarah,sains, dan Alquran dan sunnah, manakala Bahasa Melayu dan Bahasa inggeris saya pula kepujian.. pda pendapat pak sudin, apa kah course yang bersesuaian dengn kputusan spm saya? Apa bila di tanyakan soal minat dalam sesuatu subjek, saya suka smua benda sekiranya saya bole lakukan,..

Unknown on 28 May, 2016 02:31 said...


Pak sudir saya merupakan pelajar lepasan spm dan mendapat kputusan 3a dlm subjek sejarah,sains, dan Alquran dan sunnah, manakala Bahasa Melayu dan Bahasa inggeris saya pula kepujian.. pda pendapat pak sudin, apa kah course yang bersesuaian dengn kputusan spm saya? Apa bila di tanyakan soal minat dalam sesuatu subjek, saya suka smua benda sekiranya saya bole lakukan,..

Unknown on 06 June, 2016 07:56 said...

assalamualaikum pak sudir. saya nak tanya, bidang apa atau course apa yg saya boleh ambil sbb kt skolah saya ambil 10 subjek. saya x ambil subjek sains tulen dan addmath. saya ambil subjek perdagangan dan geografi. jadi, bidang apa yg saya boleh ambil ye?

Amiratul Natasya on 31 October, 2016 17:34 said...

Kalau saya tk dpt kredit dlm subjek mathematics boleh ke saya smbung study ?

bodd alex on 18 November, 2016 20:52 said...

Paksudir.. Sya mau ambil jurusan muzik di uitm atau upsi,klu maths dia mesti wajib lulus ka selain dari bm dan bi?? Please answer!

paksudir on 25 January, 2017 18:27 said...

Di UiTM , Maths perlu lulus. Untuk Diploma Muzik, perlu 5 kredit termasuk BM. Rujuk link berikut;
https://music.uitm.edu.my/v2/index.php/mu110requirements

paksudir on 25 January, 2017 18:34 said...

Subjek matematik menjadi syarat kredit atau lulus bergantung kepada kursus yg anda pilih. Sila buka laman web universiti, pergi ke fakulti > program > syarat kemasukan.

Mrs Martins on 26 January, 2017 22:40 said...

Hello, semua orang, sila, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman kredit yang benar-benar mengubah hidup saya kemiskinan dengan seorang wanita kaya dan kini saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kewangan kesukaran,

 Selepas berbulan-bulan cuba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu sebanyak 400 juta saya menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian adalah legit dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kita bercakap mengenainya dan kesimpulan kami memberitahukan kepadanya tentang seorang wanita yang bernama Puan Theresa yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Theresa Loan.Company

 Saya memohon untuk jumlah pinjaman (800 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 800 juta. Saya amat gembira kerana akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberikan keinginan hati saya.

Terima kasih kepada Puan Theresa untuk membuat adil hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa yang berminat dalam mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi Cik Theresa melalui e-mel Theresaloancompany@gmail.com untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

Jadi terima kasih banyak untuk masa yang anda luangkan untuk membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam kehidupan anda.
Saya menamakan martini, anda boleh hubungi saya untuk lebih banyak rujukan melalui e-mel saya: martinimarais1986@gmail.com atau fatma melalui feyzilfatma@gmail.com. terima kasih

Nura Sukor on 09 February, 2017 19:35 said...

Saya thn ni spm, saya kelas reka cipta. Rasa apa yang ok ya?

Anonymous said...

Assalamualaikum..
Ingin bertanya, jika saya mahu menceburi course bahasa, apakah langkah2 dan kelayakan yg perlu ada?
Terima kasih

Amirul Asyraaf on 28 February, 2017 22:43 said...

Saya minat untuk mengambil jurusan fisioterapi tpi sye cme ditwarkan kelas no.2 iaitu subjek elektifnye adalah prinsip perakaunan, addsains, addmath. Layak ke sye untuk mengambil jurusan tersebut?

fred mantin on 17 March, 2017 14:37 said...

Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (fredmantin@gmail.com)

Unknown on 17 March, 2017 22:14 said...

pak sudir..kalau mendapat 4 kredit layakkh masuk ke univeristi atau tingkatan 6.

Anonymous said...

salam pak sudir.. saya nak tanya subjek addmath saya gagal tapi subjek2 yg lain semua lulus,apakah bidang yg layak untuk saya ceburi?masihkah ada peluang untuk saya melanjutkn pelajaran ke IPT?..saya merupakan pelajar aliran sains..mohon pencerahan

Victory silver on 26 March, 2017 18:46 said...

Apakah Anda perlu pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Apakah Anda pernah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Mencari lagi karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu !! kami memberikan pinjaman kepada perusahaan, badan swasta dan individu pada tingkat bunga rendah dan terjangkau dari 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail melalui: (silverveeloanfirm@gmail.com)

APLIKASI DATA

1) Nama ...........................
2) Negara .......................
3) Alamat ......................
4) Jenis Kelamin ........................
5) Status perkawinan .............
6) Pekerjaan ................
7) Nomor Telepon ...........
8) posisi di tempat kerja .....
9) pendapatan bulanan ....................
10) Jumlah Pinjaman .........
11) durasi pinjaman .....
12) Tujuan pinjaman ..................
13) Tanggal Lahir ........................

Ocean Finance on 05 April, 2017 23:32 said...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman? Jika ya! Kontak Ocean Keuangan dan Mortgages Terbatas ®for jumlah pinjaman kecil dan besar. Kami memberikan pinjaman pada tingkat bunga 2%. Hubungi kami hari ini melalui e-mail di oceanfinance459@gmail.com Kami juga memberikan dari. £ 5 ribu Pounds untuk 100 juta Pounds untuk individu dan perusahaan, kredit adalah terbuka untuk semua terlepas dari kebangsaan.

Nurliana Novi on 02 May, 2017 11:43 said...

Hello,
Saya Nurliana Novi saya ingin berkongsi kerja-kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain perkataan, kerana ekonomi tidak baik di beberapa negara.
 Saya kini tinggal di jakarta di Indonesia. Saya adalah seorang janda dengan empat kanak-kanak dan saya telah terperangkap dalam keadaan kewangan yang pada bulan Julai 2016 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil-bil saya
Saya adalah mangsa penipuan pemberi pinjaman 4 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan kawan-kawan saya yang saya terangkan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang ELINA JOHNSON LOAN FIRM reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman penipuan internet di sini, tetapi mereka masih amat nyata dalam syarikat-syarikat pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON LOAN FIRM Rp500,000,000 dengan mudah dalam tempoh 24 jam yang saya digunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda sila hubungi ELINA JOHNSON LOAN FIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

cindy moore on 10 May, 2017 15:34 said...

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Cindy moore, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai ope n satu peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kita g ive pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, firma dan compani es u n de r Clea a r yang d terma dan syarat difahami . hubungi kami hari ini melalui e-mai l di: (Cindymoore8182 @ gmail com.)

Nor Ain Rubikah Abu Bakar on 11 May, 2017 18:05 said...

Assalamualaikum pak sudir..saya lepasan spm 2016..saya mgmbil aliran sains.keputusan subjek sns saya:Biologi-C+,kimia-D,Fizik-C,Addmath-G.jadi saya tidak boleh masuk matriks.saya ditawarkan jurusan sains di tgkatan6 dan saya telah pun mendaftar di sekolah tersebut..saya betul-betul nak jadi doktor.tapi saya takut x dapat angkat aliran ni.harap pak sudir dapat bantu.saya brcadang mgmbil subjek biologi shja drpda aliran sains,gabung dgn sains sukan dan subjek wajib..adakah pilihan subjek saya ini boleh mmbolehkan saya mnjdi doktor pakar perubatan?.atau adakah saya perlu mnmbah subjek fizik? Atau kimia?...tlg bantu saya......

Aisyah Taufik on 23 June, 2017 01:08 said...

Saya perlu memberi keterangan mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya.
Saya tidak pernah fikir saya akan bertemu dengan seseorang seperti Encik James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah Saya mengambil masa saya untuk memberi keterangan mengenai Encik James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain.
Saya dan suami saya pergi ke hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami sedang mencari pinjaman dari sebuah syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua tidak ada apa-apa. Sebaliknya mereka membawa kami ke hutang yang lebih banyak dan akhirnya meninggalkan kami sehingga saya bertemu dengan Encik James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya rasa ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya telah cuba untuk meminjam dari, tetapi saya mempunyai Mendapati dia tidak seperti mereka. Sekarang kita akhirnya menyelesaikan hutang kita dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tersisa pada pinjaman.
Hubungi Encik James melalui e-mel berikut.
Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

MR LUIS CARLOS on 25 June, 2017 14:18 said...

ANDA MEMAHAMI PINJAMAN JIKA YA APLIKAT SEKARANG.

KEWANGAN LUIS CARLOS Syarikat terhad kepada modal saham. Kami menawarkan pelbagai jenis pinjaman dan kewangan. Pinjaman kami berbeza dari perniagaan kepada pinjaman peribadi atau jangka panjang atau jangka pendek dengan kadar faedah yang menggalakkan (2%). Proses pinjaman kami sangat cepat dan boleh dipercayai dengan jaminan. Untuk maklumat lanjut mengenai perkhidmatan kami, layari kami di e-mel kami ( luiscarlosfinance@outlook.com ) sila beritahu kami jumlah pinjaman yang anda perlukan dan jangka masa pinjaman. Kami berharap untuk mendengar daripada anda. Anda boleh menghantar mesej ke alamat e-mel di bawah. Luiscarlosfinance@outlook.com

EMAIL :: luiscarlosfinance@outlook.com

Crocus Wawa on 02 July, 2017 14:42 said...

Assalamualaikum. Nak tnya kalau result sains tulen kita ada yg fail, kalau kita nak mohon smbg bljr dkat U masih boleh diterima ke even course yg kita pilih bukan berkaitan sains tulen? Means dia akan pandang jugak ke result sains tulen kita tu?

Hidayati aziz on 07 July, 2017 12:56 said...

assalmualaikum.. apa yg kita perlu ada untuk ambik jurusan business??

Afizah Abdulwakil on 24 July, 2017 22:09 said...

Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah cuba mendapatkan pinjaman dari Bank untuk beberapa waktu sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman dalam talian saya berjumpa dengan beberapa pemberi pinjaman pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya pinjaman, Tetapi malangnya saya penipuan wang kecil yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian seorang Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari seorang Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi dia terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa Encik James bukan penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya temui, tetapi saya terkejut dia meyakinkan saya
Encik James dipercayai dan boleh dipercayai saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak Rm200,000,00 pada mulanya saya takut tidak ditipu sekali lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% sangat rendah, selepas beberapa jam Pinjaman saya telah diluluskan dan i
Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari James Althouse Finance Firm. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu orang tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
Mengesyorkannya kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubungi beliau dengan e-mel ini:
Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

mark williams on 04 August, 2017 04:01 said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? Mempunyai bank menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda secara kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera anda dari mana-mana amaun di mana-mana destinasi. Kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. Kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (legitloanfirm322@gmail.com)

MR LARRY ELLISON on 17 August, 2017 17:31 said...

ANDA PERLU PINJAMAN

Adakah anda seorang lelaki atau wanita perniagaan? Adakah anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk menyelesaikan hutang anda atau membayar bil anda atau memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda memerlukan dana untuk membiayai projek anda? E-mel: ( Larryellisonfinance@gmail.com ) Kami menawarkan perkhidmatan pinjaman terjamin dari mana-mana jumlah dan ke mana-mana bahagian dunia untuk (Individu, Syarikat, Broker barang dan Badan Korporat) pada kadar faedah hebat kami 2%. Untuk permohonan dan maklumat lanjut hantar balasan ke alamat E-mel berikut: Larryellisonfinance@gmail.com

Utari on 21 August, 2017 19:54 said...

INI BERITA BAIK ADALAH BENAR !

Hello semua orang, saya Nur Izzatul Azira Ismail, i am from Malaysia. Saya mahu anda semua tahu bahawa terdapat sebuah syarikat pinjaman boleh dipercayai di sini yang boleh membantu anda menyelesaikan masalah kewangan anda tanpa tekanan dan ramai orang di sini boleh memberi keterangan untuk itu, sila berhati-hati untuk tidak jatuh mangsa ke dalam tangan orang-orang yang salah di sini. Saya telah ditipu, empat kali dan kehilangan kira-kira $ 15,000 untuk yuran pendaftaran, yuran pemindahan, bayaran cukai dan yuran insurans, selepas pembayaran ini saya tidak mendapat pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan sekali lagi, HINGGA kawan baik dari bandar Jakarta di Indonesia, memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman yang dikenali sebagai "GLORY LOAN FIRM" mereka menawarkan saya jumlah pinjaman sebanyak $ 50,000usd dalam masa hanya 2 jam permohonan saya itu. Saya terkejut apabila saya mendapat mesej daripada bank CIMB saya dan jumlah yang i digunakan untuk dipindahkan terus kepada saya, tanpa sebarang tekanan atau kelewatan. dan sejak itu saya telah diarahkan sehingga 9 orang dari Malaysia dan indonesia dan mereka semua mendapat pinjaman mereka dan boleh memberi keterangan kepada peluang ini baik dan juga seorang kawan saya dari Cambodia sahaja menerima pinjaman beliau semalam dan kami semua gembira. Jangan duduk dan wacth keruntuhan perniagaan anda, mendapatkan pinjaman tulen hari ini dan menubuhkan diri anda.

Saya amat teruja untuk membantu negara saya mendapatkan pinjaman daripada sebuah syarikat pinjaman yang boleh dipercayai, anda boleh e-mel saya melalui (utariwirmayaty@gmail.com) atau anda boleh menghubungi syarikat Puan Glory melalui (gloryloanfirm@gmail.com) untuk maklumat lanjut, saya 'm di sini untuk membantu. Tuhan memberkati anda semua.

Maria on 29 August, 2017 17:54 said...

BERITA BAIK !!!

Nama saya Maria. Saya mahu menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman supaya berhati-hati kerana terdapat penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara kewangan, dan tanpa harapan, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehinggalah Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai yang dikenali sebagai SYARIKAT LOH GLORIA yang meminjamkan wang tanpa tekanan atau tekanan dengan kadar faedah hanya 2%.

Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya gunakan untuk menghantar terus ke akaun saya tanpa berlengah-lengah. Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan apa-apa pinjaman, sila hubungi beliau melalui e-mel: gloriasloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda mematuhi perintahnya.

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: mariababamore002@gmail.com Semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Ramuna Mohammad on 01 September, 2017 22:32 said...

Bismillah
Nama saya Ramuna Mohammad, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi kesaksian tentang bagaimana Allah telah membantu saya dalam hidup saya, saya seorang wanita miskin, saya telah mengalami hutang, kehidupan menjadi tidak tertanggung bagi saya kerana saya cuba mendapatkan pinjaman daripada firma yang berbeza dan bank dan mereka semua gagal saya, saya mendapat scammed dan ditolak, saya alomost menyerah dalam hidup, sehingga saya dapat melihat kesaksian Puan Afizah Abdulwakil, kesaksian bagaimana dia mendapat pinjaman dari syarikat pinjaman (James Althouse Firm Finance) Puan Afizah memberi keterangan bahawa dia mendapat pinjaman dari James Althouse Finance Firm, saya memikirkannya sejak sekian lama kerana saya tahu ia sukar mencari pemberi pinjaman pinjaman legit dan saya takut akan ditipu sekali lagi, setelah banyak menghubungi saya Puan Afizah ( afizahabdulwakil@gmail.com) dan bertanya kepadanya apakah keterangan itu benar dan dia meyakinkan saya bahawa kesaksiannya tidak lain hanyalah kebenaran, saya harus menghubungi Encik James dan memohon pinjaman yang saya perlukan begitu banyak, saya tidak boleh percaya dia jadi saya bertanya bagaimana dia mendapat tahu tentang Encik James dan dia memberitahu saya melihat kesaksian seorang Puan Aiyah Tayfik yang juga mendapat pinjaman dari Encik James. Dia memberi saya e-melnya (aisyahtaufik23@gmaill.com) untuk menghubungi beliau jika saya mahu yang saya lakukan selepas membuat hubungan dengannya saya mendapati Encik James adalah benar dan dia seorang yang jujur ​​saya menghubungi Encik James dengan e-mel yang mereka berikan saya (jamesalthousefinancefirm@gmail.com) dan saya memohon pinjaman MYR150,000 untuk memulakan perniagaan dan membayar hutang, selepas beberapa saat pinjaman saya telah diluluskan oleh Encik James dan saya dengan baik mendapat perhatian MYR150,000 dari James Althouse Finance Firma saya sangat gembira, dan saya berterima kasih kepada Allah SWT atas bimbingannya, saya ingin mendesak anda semua yang memerlukan pinjaman harus menghubungi En. James dengan e-mel ini: jamesalthousefinancefirm@gmail.com
di sini ialah e-mel saya: ramunamohammad23@gmail.com
Mr.James adalah peminjam pinjaman sah.

Y Sigit Wijatmaka on 02 September, 2017 16:05 said...

Saya membawa kabar baik untuk Anda semua sesama warga Malaysia di platform ini, Tuhan telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya bertahan sejak bulan Mei 2017, kesaksian dan kabar baik saya berjalan seperti ini,
Nama saya Y Sigit Wijatmaka, seorang katolik dalam agama dengan alamat saya di bawah ini:
Jl. Azalea 6 No. 65 Lippo Cikarang Green Valley, RT 005 / RW 007 Serang, saya seorang pemasar dan juga seorang penasihat bisnis di perusahaan tempat saya bekerja, saya dan istri saya ingin menggunakan platform ini untuk menginformasikan semua hal di platform ini yang ada di Membutuhkan dan mencari pinjaman yang tulus agar berhati-hati karena internet dan blog ini penuh dengan perusahaan pinjaman palsu dan scam yang hanya ada di sini untuk merobek uang Anda dengan susah payah.

Saya dan istri saya yang dapat Anda lihat di foto profil saya berada dalam hutang yang sangat besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman secara online untuk melunasi hutang kami dan kami menghubungi perusahaan pinjaman dari syngapore yang pada bulan desember 2016, dan kami ditipu oleh Pemilik perusahaan dengan meminta kami membayar banyak biaya yang kami bayarkan dan pada akhirnya kami tidak mendapatkan pinjamannya, kami kehilangan sekitar MYR10.000 ke perusahaan pinjaman palsu di syngapore karena kami mengajukan pinjaman sebesar MYR250.000 dan Dengan semua biaya yang kami bayar, kami tidak mendapatkan pinjaman dan saya dan istri saya sangat frustrasi dan saya dipecat dari pekerjaan saya di perusahaan tempat saya bekerja karena saya juga mengambil pinjaman dari perusahaan tempat saya bekerja dan kami bangkrut dan muak Dengan kehidupan

Jadi, Tuhan baik sekali, kami berdoa agar Tuhan mengarahkan kami ke seorang pembantu dan pada hari yang setia 20 Mei 2017 ini, saya sedang browsing internet saat saya bisa menemukan kesaksian seorang wanita dengan nama Novi Setyaningsih dengan alamat
email: setyaningsihnovi1990@gmail.com

Perkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dia meminta saya untuk menghubungi ibu emiliana dan dia mengenalkan saya kepada ibu emiliana dan dia memberi saya keberanian dan saya mengajukan pinjaman dari ibu emiliana oleh
Menghubungi dan mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana yang merupakan pemilik organisasi peminjaman global, kemudian saya menghubungi Novi setyaningsih untuk informasi lebih lanjut tentang Ibu Emiliana jika dia benar-benar mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana dan dia menjawab ya dan menunjukkan bukti pinjamannya kepada saya. Transfer dan saya percaya dan saya memutuskan untuk menghubungi ibu emiliana dan saya mengajukan pinjaman sebesar MYR250.000 dan setelah mengajukan permintaan permohonan pinjaman saya, maka pinjaman saya telah disetujui dan saya hanya meminta untuk mendapatkan sertifikat lisensi pinjaman saya dan setelah itu saya Pinjaman disetujui dan mengejutkan saya. Dia mentransfer pinjaman saya sebesar MYR250.000 ke rekening bank saya dengan tingkat bunga 2% dan bahkan tanpa agunan, tanpa penjamin
Jadi saya ingin saran sesama warga indonesia saya yang mencari pinjaman asli untuk menghubungi ibu emiliana melalui email: emilianawilson111@gmail.com

Dia adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman asli di platform ini dan di blog ini, dia adalah ibu yang baik hati, Anda juga bisa menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang ibu emiliana melalui email saya: swijatmaka02@gmail.com

Catatan: satu kata sudah cukup untuk orang bijak dan terima kasih banyak atas pembacaan kesaksian dan kabar baik saya
Tuhan memberkati kalian semua!

Y Sigit Wijatmaka on 02 September, 2017 16:05 said...

Saya membawa kabar baik untuk Anda semua sesama warga Malaysia di platform ini, Tuhan telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya bertahan sejak bulan Mei 2017, kesaksian dan kabar baik saya berjalan seperti ini,
Nama saya Y Sigit Wijatmaka, seorang katolik dalam agama dengan alamat saya di bawah ini:
Jl. Azalea 6 No. 65 Lippo Cikarang Green Valley, RT 005 / RW 007 Serang, saya seorang pemasar dan juga seorang penasihat bisnis di perusahaan tempat saya bekerja, saya dan istri saya ingin menggunakan platform ini untuk menginformasikan semua hal di platform ini yang ada di Membutuhkan dan mencari pinjaman yang tulus agar berhati-hati karena internet dan blog ini penuh dengan perusahaan pinjaman palsu dan scam yang hanya ada di sini untuk merobek uang Anda dengan susah payah.

Saya dan istri saya yang dapat Anda lihat di foto profil saya berada dalam hutang yang sangat besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman secara online untuk melunasi hutang kami dan kami menghubungi perusahaan pinjaman dari syngapore yang pada bulan desember 2016, dan kami ditipu oleh Pemilik perusahaan dengan meminta kami membayar banyak biaya yang kami bayarkan dan pada akhirnya kami tidak mendapatkan pinjamannya, kami kehilangan sekitar MYR10.000 ke perusahaan pinjaman palsu di syngapore karena kami mengajukan pinjaman sebesar MYR250.000 dan Dengan semua biaya yang kami bayar, kami tidak mendapatkan pinjaman dan saya dan istri saya sangat frustrasi dan saya dipecat dari pekerjaan saya di perusahaan tempat saya bekerja karena saya juga mengambil pinjaman dari perusahaan tempat saya bekerja dan kami bangkrut dan muak Dengan kehidupan

Jadi, Tuhan baik sekali, kami berdoa agar Tuhan mengarahkan kami ke seorang pembantu dan pada hari yang setia 20 Mei 2017 ini, saya sedang browsing internet saat saya bisa menemukan kesaksian seorang wanita dengan nama Novi Setyaningsih dengan alamat
email: setyaningsihnovi1990@gmail.com

Perkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dia meminta saya untuk menghubungi ibu emiliana dan dia mengenalkan saya kepada ibu emiliana dan dia memberi saya keberanian dan saya mengajukan pinjaman dari ibu emiliana oleh
Menghubungi dan mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana yang merupakan pemilik organisasi peminjaman global, kemudian saya menghubungi Novi setyaningsih untuk informasi lebih lanjut tentang Ibu Emiliana jika dia benar-benar mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana dan dia menjawab ya dan menunjukkan bukti pinjamannya kepada saya. Transfer dan saya percaya dan saya memutuskan untuk menghubungi ibu emiliana dan saya mengajukan pinjaman sebesar MYR250.000 dan setelah mengajukan permintaan permohonan pinjaman saya, maka pinjaman saya telah disetujui dan saya hanya meminta untuk mendapatkan sertifikat lisensi pinjaman saya dan setelah itu saya Pinjaman disetujui dan mengejutkan saya. Dia mentransfer pinjaman saya sebesar MYR250.000 ke rekening bank saya dengan tingkat bunga 2% dan bahkan tanpa agunan, tanpa penjamin
Jadi saya ingin saran sesama warga indonesia saya yang mencari pinjaman asli untuk menghubungi ibu emiliana melalui email: emilianawilson111@gmail.com

Dia adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman asli di platform ini dan di blog ini, dia adalah ibu yang baik hati, Anda juga bisa menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang ibu emiliana melalui email saya: swijatmaka02@gmail.com

Catatan: satu kata sudah cukup untuk orang bijak dan terima kasih banyak atas pembacaan kesaksian dan kabar baik saya
Tuhan memberkati kalian semua!

ramond george on 10 September, 2017 14:47 said...

"Cara terpantas untuk diluluskan apabila bank mengatakan Tidak ..... kami boleh mendapatkan anda dibiayai.

Sebuah firma pinjaman yang bereputasi dan diluluskan sanggup memberi pinjaman kepada individu sama ada untuk tujuan peribadi atau perniagaan. Pinjaman sah selalu menjadi kebimbangan utama orang, dan jaminan kewangan adalah sesuatu yang pelanggan selalu berseteru ketika mencari pinjaman.we menawarkan pemberian pinjaman yang lebih baik yang boleh dipercayai untuk pelanggan. Kami menyediakan dana, dari $ 10,000 hingga $ 5,000,000.

Perkhidmatan kami termasuk:
* Pinjaman Pelabur
* Penyatuan hutang
* Gadai janji kedua
* Pinjaman perniagaan
* Pinjaman Peribadi
Jaminan 100%, semua yang anda perlu lakukan adalah menghubungi kami melalui email kami = (ramondgeorgeloanfirm@gmail.com)

Rossa Stanley on 14 September, 2017 13:22 said...

hello kawan, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila sertai saya untuk menjadi gembira. Saya baru mendapat pinjaman daripada organisasi pinjaman antarabangsa yang sah. Ini adalah bagaimana saya mendapat kenalan mereka. Saya melihat kesaksian seorang Puan annisa bekerja dari Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari mereka dan dia memberikan saya kenalan mereka
e-mel Rossastanleyloancompany@gmail.com
Twitter Rossastalyloan
Instagram Rossamikefavor
Viber +15186756750

 Jadi saya segera menghantar e-mel kepada mereka dan mereka membalas e-mel saya. Secara jujur, pada mulanya saya sangat takut kerana saya telah kehilangan wang saya untuk penipuan terdahulu, saya terkejut bahawa kurang dari 48 jam selepas itu, pinjaman negara bersatu $ 35,000.00 yang dipohon saya sebenarnya dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan prosesnya adalah mudah. Sehingga sekarang, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya bermimpi apabila saya mendapat mesej dari bank saya. Sekarang hatiku penuh dengan sukacita. Nasihat mudah saya untuk mendapatkan pinjaman sah untuk memulakan perniagaan atau membiayai projek saya terkejut. Saya ingin sangat berterima kasih kepada Puan Annisa yang mencipta hubungan mereka di forum ini. Dan jika anda menghubungi mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat.
terima kasih.
di sini adalah email saya memasangkan anda ingin bertanya sesuatu janetpamelaulrich@gmail.com

Rossa Stanley on 16 September, 2017 04:00 said...

Adakah anda memerlukan pinjaman untuk sebenar? Adakah anda pernah ditolak oleh mana-mana pertubuhan kewangan, bank dan lain-lain syarikat kewangan? Jika ya, bimbang tidak lagi kerana pinjaman syarikat @ ROSSA STANLEY, kami adalah pengalaman kewangan syarikat yang menyediakan pinjaman korporat, kepada syarikat korporat. Tukang, kontraktor dan orang awam pada kadar faedah sebanyak 2%. Kami mempunyai akses kepada kumpulan tunai untuk memberi kepada syarikat dan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira berapa kecil.Kami yakin bahawa kebajikan dan keselesaan anda adalah yang paling utama kami, mengapa kami berada di sini untuk menjaga pinjaman anda. Berhubung dengan perkhidmatan pelanggan kami

E-mel: Rossastanleyloancompany@gmail.com
Viber: +15186756750
Instagram: Rossamikefavor
Twitter: Rossastanlyloan

Untuk tindak balas yang cepat dan pantas ....

Sila isi borang permohonan di bawah:

PEMOHON DATA:

1. Nama
2. negara
3. Alamat
4. Jantina
5. Kerja
6. Jawatan di tempat kerja
7. Pendapatan bulanan
8. Jumlah pinjaman yang diperlukan
9. Tempoh pinjaman
10. Agama
11. Pernahkah anda memohon sebelum dan ditolak? Jika ya
12. jika anda telah ditolak berikan alasan .............................. .......... ..
............................. ..................... ..........
............................. ..................... ..........
............................. ..................... ..........
............................. ..................... ..........



Kami berada di sini untuk keperluan kewangan anda

Aditya Aulia on 18 September, 2017 03:10 said...

Assalamualaikum
Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu Iskandar pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM via: {mail: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Post a Comment

 

Pak Sudir Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting